MARIANNE BERG

NYE KOBLINGER
9. mars – 4. mai 2024

Marianne Berg er utdannet ved Bergens Kunsthåndverksskole (1981-85), med diplom i Møbeldesign og Interiørarkitektur. (Nå KMD) Hun har hatt eget verksted i Bergen siden 1986, og var med å etablere Kunstnerverksteder CS55 fra starten i 1997.

Utstillingen viser 14 skulpturer med trevirke som hovedmateriale. Marianne Berg arbeider skulpturelt og materialbasert, og veksler mellom ulike materialer som tre, epoksy, gips, betong, bronse mm. Hun studerer de ulike materialenes egenskaper og utrykk, og setter søkelys på samspillet mellom materialer.

Noen objekter bøyer, krummer og vrir seg i ulike retninger. De bøyer seg mot en flate eller danner en forbindelse mellom plan på ulike nivå. Skulpturene tilstreber å være i en form for balanse, enten horisontalt eller vertikalt. Bergs fokus på sammenhengen mellom natur og kultur førte til en serie av nummererte skulpturer hun kaller KOBLING (2020). Trematerialene er bearbeidet i større eller mindre grad. Hovedformen består av kryssfiner som er limt sammen til større blokker for så å formes med ulike maskiner og håndverktøy. Kryssfinerformen er så koblet sammen med et nytt element som representerer naturlige eller bearbeidete materialer fra skogen – slik som furubark og papir. I utvidet betydning kan papir symbolisere kunnskap og bark beskyttelse.

Natur er viktig inspirasjonskilde, men også vanlige menneskeskapte elementer vi omgir oss med. Det kan være et arkitektonisk element, en maskindel, et verktøy, stort eller lite. Hun studerer organiske former og geometriske former i forandring, bevegelse, lysbrytning, transparens, teksturer og farger.

Skulpturene FELT I, II, III, DER og HER, og FORTELLING I og III er laget av en amerikansk sypress fra Botanisk Hage i Bergen som måtte felles etter stormen Nina i 2015. Etter 7 års tørke på lageret til Marianne Berg ble stokker delt opp, saget og omformet – og gjenbrukt. Det ble ulike serier inspirert av modernistisk arkitektur. Mer eller mindre gjenkjennelige former som karikerer eller hentyder til virkelige konstruksjoner, uten å være det. Massive, men med lysåpninger og utbygg /utspring. Noen av skulpturene er fritt etter virkelige byggverk. Bergs tilknytning til lokale trær i hennes nærområde, som må felles av ulike grunner, er viktig i hennes kunstnerskap. Hun har ofte kunnskap om treets opprinnelse (proveniens) og/eller en emosjonell tilknytning til trestokkene hun bearbeider.    

Hennes nyeste serie med arbeider, der eikespiler og plexiglass er satt sammen til tvetydige arkitektoniske konstruksjoner, stammer derimot ikke fra dramatiske trevelt, men er bearbeidete rester fra et snekkerverksted. Byggverkene er fiktive konstruksjoner. Det bæres, hviles og løftes.

Marianne Berg har utført flere offentlige og private utsmykkingsoppdrag, og vært kunstnerisk konsulent for KORO. Hun har hatt separatutstillinger ved bl.a. RAM galleri Oslo, Kunstbanken Hamar og Format/ Kraft Bergen. Marianne Berg er innkjøpt av bl.a. Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, Kode/Vestlandske kunstindustrimuseum og Universitetet i Bergen.